Sticker folk i ögonen

Pia  ([email protected]) om Griskött:
"Jag hoppas lite smått att när det väl är dags för griskött har M blivit så mycket svenne att han inte bryr sig om griskött ;)"

Jag förstår att du sa detta lite på skoj i och med att du satte en ;) efteråt... Men det låter som du inte har så mycket kunskap om islam och om griskött. Det finns djupare anledningar till att inte äta gris än "gris är äckligt"...

Sen låter det inte som M är muslim. Jobbade med alkohol, bor och ska ha barn utan att vara gift osv... Håller man sig inte till bla dessa två (super)basic reglerna kan man inte kalla sig för muslim... Islam är ett regelverk för nuvarande livet för att få komma till paradiset. Följer man inte reglerna har man ingen tro på vad som kommer hända efter döden (eller så bryr man sig inte om man hamnar i helvetet i ett par evigheter),
Visste väl att det skulle sticka någon i ögonen när jag skrev om griskött i går.
Det gör ont i många ögon när man berättar om hur vi ska uppfostra vårt barn. Med blandad kulturer. Men jag vill att folk ska acceptera det vi väljer. Jag kommer därför heller inte berätta allt hur vi gör.
Ja självklart var det lite på skoj den sista meningen. Men jag känner att det är så långt bort att vi diskuterar inte den saken nu. För när vi väl kommer till dagisåldern och barnkalas åldern då barnet börjat förstå och ser vad andra barn äter pratar vi om det då.


Jag vet att det finns en djupare anledning till griskött.
Men jag är kristen. Men jag dricker, jag har sex innan äktenskapet jag går inte i kyrkan mer än när det är dop eller bröllop eller begravning. Men jag kallar mig själv kristen. Så varför skulle han inte få kalla sig muslim bara för han gör dessa saker? Även om det är skilland på islam och kristendom.

Jag vill inte diskutera om detta. För alla har olika synpunkter. Och det får man ha, det ska man ha. Vill du diskutera islam vad som är rätt och fel. Skriv det i din blogg. Gör en debatt eller något.

Kommentarer
Postat av: Upprörd...

Om du vill visa detta eller ej är upp till dig Zandra...



Ellepii eller vad du nu hette som kommenterade Zandras "griskött's inlägg" om att "Sen låter det inte som M är muslim. Jobbade med alkohol, bor och ska ha barn utan att vara gift osv... Håller man sig inte till bla dessa två (super)basic reglerna kan man inte kalla sig för muslim"...Hur många muslimer i världen skall i sånna fall avsäga sig sin religösa titel som muslim?Vet du hur många muslimer som LIVNÄR sig och SIN FAMILJ på att arbeta i baren under sommaren?Just den punkten var något utav den dummaste punkt jag hört.Jag läser just nu koranen för att förstå vart folk får alla sina tankar från och det står att du inte skall FÖRTÄRA alkohol, och det är väl inte det samma som att arbeta i bar?Eller inte ens bar.Bara på den enklaste restaurangen serveras det öl i mer än halva Turkiet (som exempel)...men som vi alla vet så tolkar alla religionen på olika sätt, men att säga att någon du inte ens känner "inte är muslim" är lite väääl kanske?

2011-12-06 @ 20:10:06

Här kan du skriva till Zandra:

Vad heter du:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0