Griskött

Anonym om Finally Friday!:
Hej!

Hoppas jag kan gå ställa en fråga om eventuell kulturkrock..:)!Du som ska ha barn med en turk och känner flera par i samma situation, hur gör ni med griskött till barnen? Ska de äta eller inte äta? Äter du själv sedan du träffade M eller har du slutat? Jag själv vill kunna ge mitt barn men min man är heeeelt emot och kan inte ens tänka tanken utan att må dåligt..

Jag har absolut inte slutat äta griskött. Jag älskar gris kött och skulle inte kunna tänka mig att sluta äta det. Och det respekterar M.
Han respekterar även att jag äter gris både när jag är gravid och när jag ammar. Så han vet att våran son får i sig griskött.
Just nu så säger vi att när det väl är dags för barnet att äta mat. Så ska han inte äta griskött. Det är M vilja. Jag tänker inte diskutera det med han nu. Utan tar den diskutionen när det väl är dags. Man behöver ju inte köpa barnmat med griskött i. Så det dröjer väl 1,5 år innan vi behöver ta upp det.
Vi har sagt att vår son ska själv får välja om olika saker i sitt liv. Vill han äta griskött ska han få det. Vill han gå med svenska kyrkan ska han få det och så tvärt om.
Jag hoppas lite smått att när det väl är dags för griskött har M blivit så mycket svenne att han inte bryr sig om griskött ;)


Hoppas du fick lite svar på din fråga!

Kommentarer
Postat av: Pia

"Jag hoppas lite smått att när det väl är dags för griskött har M blivit så mycket svenne att han inte bryr sig om griskött ;)"



Jag förstår att du sa detta lite på skoj i och med att du satte en ;) efteråt... Men det låter som du inte har så mycket kunskap om islam och om griskött. Det finns djupare anledningar till att inte äta gris än "gris är äckligt"...



Sen låter det inte som M är muslim. Jobbade med alkohol, bor och ska ha barn utan att vara gift osv... Håller man sig inte till bla dessa två (super)basic reglerna kan man inte kalla sig för muslim... Islam är ett regelverk för nuvarande livet för att få komma till paradiset. Följer man inte reglerna har man ingen tro på vad som kommer hända efter döden (eller så bryr man sig inte om man hamnar i helvetet i ett par evigheter), och då kanske man inte bör kalla sig för muslim... eller?

2011-12-06 @ 11:26:22
Postat av: Sandra

Fast ska man hårddra det så får ju barnet inte i sig griskött bara för att du äter det när du är gravid och när du ammar. Barnet får del av den näring du får i dig då och det är inte riktigt samma sak.;-) Om vi nu ska vara petiga.



Har för mig att jag har hört/läst någonstans att grisarna anses orena för att det finns en risk för att köttet innehåller trikiner. Något som var (är?) vanligare i muslimska länder och då var/är det inte hälsosamt att äta det. Ska inte svära på det här men det ligger ngn liten klocka o klämtar där bak i skallen om att det var grunden till varför grisar anses orena enligt muslimsk sed.

2011-12-06 @ 13:55:37
URL: http://sandraiam.blogg.se/
Postat av: Sandra

O fläskfilé o en gosig kotlett på grillen... Oj oj :-D

2011-12-06 @ 15:03:25

Här kan du skriva till Zandra:

Vad heter du:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0