Vägen till uppehållstillståndet

Det är ju rena djungeln att söka uppehållstillstånd. Många bitar som ska på plats. Nu var det ju ett tagsen jag gjorde det. Så ni som läser detta som också har gjort det kan ju säga till om något är galet.
Men ja det tar ett tag innan man får ett svar. Tänkte jag skulle försöka hjälpa er så gott jag kan. Detta
1: Gå in på Sverges ambassad hemsidan. Vi sökte i Ankara. Sedan går du in på Arbeta & Bo i Sverige. Och sedan Ansökan om uppehållstillstånd.
Där finner ni en mail adress. Ni ska maila denna adressen för att få en intervju hos ambassaden i Ankara.
  • Komplett namn och nationalitet för den eller de som ingår i ansökan.
  • Födelsedatum
  • Passnummer
  • Adress och telefonnummer till den sökande
  • Namn och personnummer för referenten i Sverige
  • Typ av förhållande den sökande har till referenten
Det tog 2 månader innan vi fick en tid hos dom. Oftast är det de det tar innan man får en intervju tid.
När er pojkvän ska besöka ambassaden ska han har med sig följande papper:
  • Två exemplar av ansökningsblanketten. Var noga med att fylla i alla uppgifter på blanketten. Se även till att korrekt adress till familjemedlemmen i Sverige ges. Blanketten hittar ni på migrationsverkets hemsida. Blankett 114 021
  • Två färgfotografier, typ passfoto, för alla sökande, även barn. Fotografierna ska vara välliknande och inte äldre än två månader
  • Kopior av relevanta sidor i passet (personuppgiftssidan, stämplar och viseringar)
  • Personbevis för referenten i Sverige (Detta ska vara stämplat)
  • Utdrag ur turkisk familjebok (”nüfüs) som visar civilstånd, föräldrar, barn och syskon samt officiell översättning till engelska eller svenska. Detta dokument får inte vara äldre än tre månader
  • Äktenskapsbevis (om ni är gifta)
  • Om du är skild; skilsmässodokument och officiell översättning av detta till engelska eller svenska
  • Medgivande från båda vårdnadshavare för minderåriga (yngre än 18 år). Dokumentet skall var styrkt av Notarius Publicus samt komma med officiell översättning till engelska eller svenska
  • Kvitto på inbetald ansökningsavgift (Observera att ansökningsavgiften endast kan betalas in på något av Garantibanks kontor. Ange ambassadens kontonummer i Garantibank: TR89 0006 2000 1070 0006 2993 16. Ta med kvittot när ni lämnar in ansökan som bevis för erlagd avgift)
Glöm inte att det ska vara 2 papper av allt.
Efter intervjun får dom ett papper där ert ärende nummer står.
När han har varit på intervju är det bara att vänta på att migrationsverket hör av sig.
Det brukar tar upp till 1-2 månader innan man får hem dom papperna.
Ja antingen kan du vänta på att dom papperna kommer eller så kan du skriva ut dom på migrationsverkets hemsida. Blankett 228011 och Blankett T77.
(man kan ju förbereda sig och skriva ut, fylla i papprena innan man får dem från mig.verket, men sen måste man vänta att skicka in dom tills man får papper hemskickade från migrationsverket)
Det man måste skicka till migrationsverket är:
  • Blankett 228011
  • Blankett T77 (om migrationsverket ber er att göra det, Jag fick göra det i alla fall)
  • Personbevis
  • Kopia på pass eller id kort
Sedan måste man skicka med papper som kan styrka att ni är tillsammans.
  • Kopia på ditt pass som bevisar att du har hälsat på din pojkvän.
  • Om du har sparat biljetter som styrker att du har rest till han så skicka med det också
  • Kopia på vigselbevis, fotografier på er båda som styrker att ni har träffats IRL eller liknande
  • Om du är gravid så skicka med intyg på din graviditet. (är du gravid brukar du få för tur)
  • Det jag också skickade med var kopia på hans turist visum när han var och hälsade på mig i vintras, sen skickade jag med mina telefonräkningar som bevisar att jag hade ringt han när han var i turkiet och jag hemma i sverige. Eftersom att jag hade jobbat i Turkiet också skickade jag med kopia på mitt visum.
Sen är det bara att vänta. Det tar max 6 månader innan du får svaret och det är från det att du skickade mailet till ambassaden. Ett tips är att ringa och tjata på dom. Det brukar hjälpa!
Lycka till!
Och har ni frågor så är det bara att ställa dom så ska jag se om jag kan svara på dom.
Papperna man ska skriva i är ibland svåra att förstå. Kanske gör en mall om dom också senare.

Kommentarer
Postat av: Karin

Tack för tipsen! :)

Nej han bor inte kvar i Alanya nu utan åkte hem till sin familj i Elazig när säsongen var slut. Han kommer inte flytta tillbaka dit heller för vi räknar inte med något annat än att han får ett UT. :) Nästa gång vi åker till Alanya ska vara som helt vanliga bleka (jag iaf) svensson turister. Nån gång ska väl ambassaden vara på vår sida så nu är det tredje gången gillt som gäller. :) Han har fått avslag på turistvisum två ggr innan då dom inte anser att hans besök skulle vara kortvariga. :/

2010-11-14 @ 23:51:33
URL: http://imittskafferi.blogg.se/
Postat av: Marie Nylén

TACK! Det här skall vi göra nästa år. En liten uppfräshning om rutinerna var inte fel.



/Marie

2010-11-15 @ 06:46:47
URL: http://www.nylen-alanya.blogspot.com
Postat av: maria

en liten nooote som inte framgick;p man kan ju förbereda sig och skriva ut, fylla i papprena innan man får dem från mig.verket, men sen måste man ju vänta att skicka in dom tills man får papper hemskickade från migrationsverket :)det är bra att du förklarar detta en gång för alla zandra, haha. många är säkert vilsna i djungeln:p lycka till på nya jobbet ! puss

2010-11-15 @ 11:33:59
URL: http://marusschka.blogg.se/
Postat av: Fredrika

Ja det där med att söka UT och besöksvisum är verkligen en djungel!

2010-11-15 @ 14:30:22
URL: http://eddegirl.blogg.se/
Postat av: jessica

tänk att det ska va så besvärligt att få vara tillsammans..

2010-12-15 @ 00:41:39
URL: http://jessicaochlatif.blogg.se/
Postat av: sanna

Vilket bra inlägg!! vi ska snart söka om UT och det där var precis vad jag behövde!! :D Tack :D!

2011-03-09 @ 23:42:17

Här kan du skriva till Zandra:

Vad heter du:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0