KUB -test

KUB står för Kombinerat Ultraljud och Biokemi och innebär att man kombinerar resultatet av en ultrlajudsundersökning med resultatet av ett blodprov.

Vid ultraljudsundersökningen mäts en vätskespalt i nackgropen hos fostret. Genom måttet på vätskespalten kan man i kombination med mammans ålder, graviditetslängd och blodprov göra en sannolikhetsberäkning för risken att barnet ska födas med en kromosomavvikelse, företrädesvis Downs syndrom. I blodprovet mäts graviditetshormonet beta-hCG och placentahormonet PAPP-A, eftersom det finns ett samband mellan nivåerna av dessa hormon och Downs syndrom. KUB-testet kan också påvisa om det finns en ökad sannolikhet för andra ovanliga kromosomförändringar.

 

Vad tycker ni om att göra KUB test? Om ni är gravida, eller precis fött gjorde ni det? Eller ni andra vad tänker ni.

Om testet skulle visa att det kanske har Downs syndrom skulle ni göra abort då? Jag har en mening men tänker inte berätta den för ens senare. Vill veta vad ni tänker?



Kommentarer
Postat av: Marie Nylén

Jag kan inte rekommendera hur någon annan ska göra, det där måste ju vara så individuellt. Jag är inte gravid och har inte barn men om jag blev gravid så skulle jag kräva en sådan undersökning. Skulle testet visa på Downs syndrom eller liknande, eller om barnet skulle visa sig ha något annat stort handikapp så hade jag gjort abort. Men som sagt, det är bara jag och jag tycker att alla måste fatta sina egna beslut.

2011-07-22 @ 20:56:16
URL: http://www.nylen-alanya.blogspot.com
Postat av: Fredrika

Jag är som sagt gravid, och gjorde det inte.

Tycker det känns meningslöst att göra testet, då down syndrom går att leva ett bra liv med, skulle ju inte älska barnet mindre, det är ju vårt barn!

Trodde inte ens jag kunde bli gravid, tänk om jag valt abort om det visat på DS och sen kan jag aldrig mer bli gravid? Dessutom är jag personligen emot abort för min egen del. Men tycker att alla har rätt att själva göra sina val :)

Sen när jag läste/fick höra att KUB-testet faktiskt ökar risken för missfall någon liten procentenhet så gjorde de valet ännu lättare, att avstå :)



Nyfiken på vad alla andra svarar, så får nog kika in och snoka lite :)

2011-07-24 @ 00:35:58
URL: http://eddegirl.blogg.se/
Postat av: susanne.j

Heej. Jag har tänkt lite med på det. Men jag ska göra kub- testet! tycker det är mer fördelar med det än nackdelar. Kram

2011-07-26 @ 17:54:16

Här kan du skriva till Zandra:

Vad heter du:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0