Magkatarr

Som sagt så har jag magkatarr besvär i dag! Och ibland kan jag ha det väldigt ofta och ibland inte. I år har jag inte haft så där jätte mycket problem med det. Inte så jag har varit tvungen att vara hemma så mycket som jag kan behöva vara ibland. Men i dag känner jag att jag knappt kan röra mig. När jag får sådan grov magkatarr så vill jag bara spy upp allt jag äter om jag lyckas äta något.

Jag vet att denna magkatarr som jag har just nu är min inre stress jag har. Allt som sker just nu! Paniken jag har över att vara här. Över allt som har hänt. Jag kurerar min mage. Och det tar någon dag att göra det på. Och då får jag inte stressa och jag måste äta.

Som sagt nu vet jag att det inte beror på att jag inte äter. För jag äter ändå ganska så okej varje dag! Så jag måste försöka lugna ner mig med allt det andra också... Det är svårt för personer som aldrig har haft det att veta hur det är. Men det är som man skulle vilja skjuta sig själv. Det finns ingen värre känsla!!! Jag hoppas jag får göra en ga storpi eller vad det heter och se vad det som är fel på min mage när jag kommer hem!

Här är lite fakta om magkatarr:

Vanliga symptom för akut magkatarr är magsmärtor och kräkningar. Kronisk magkatarr kan vara betingad av för stor produktion av saltsyra. Smärtan känns tydligast vid övre delen av magsäcken och vid tryck i mellangärdet så svider det. Magkatarr beror oftast på stress, alkohol eller olämplig mat. 

Magkatarr är egentligen en felaktig benämning. Det finns dock inget bättre svenskt namn än magkatarr, men det namn som används inom läkarvetenskapen är dyspepsi.

Du som har dyspepsi har ont eller känner obehag i övre delen av magen. Dyspepsi kan ibland bero på en sjukdom, till exempel magsår. Det kan också bero på att den nedersta delen av matstrupen är irriterad av magsyra. Hos äldre kan orsaken någon enstaka gång vara cancer.

I de allra flesta fall hittar man dock ingen tydlig orsak. I dessa fall beror symtomen troligen på att magsäcken lite mer orytmiskt tömmer ut sitt innehåll i tarmen. Magsäcken kan också vara mer känslig för att spännas ut, det vill säga den klarar inte så mycket mat åt gången.

Om du har dyspepsi men man inte har kunnat påvisa någon direkt orsak till dina besvär kan du märka att vissa saker, som till exempel stress eller viss mat eller dryck, utlöser besvären. Det finns inga vetenskapliga bevis för någon enskild orsak, utan det är en individuell upplevelse. Ofta samverkar flera orsaker.

Besvären kan utlösas och förvärras av till exempel:

  • viss föda. Det är individuellt vilken, men ofta nämns fet, salt, rökt och stekt mat samt kaffe och starka kryddor
  • stress
  • oregelbundna måltider
  • alkohol
  • rökning
  • vissa läkemedel, framför allt mot värk samt mot led- och muskelbesvär.

Symtom

Alla som lider av dyspepsi har inte samma symtom. De vanligaste är:

  • smärta eller obehag i övre delen av magen
  • tidig mättnadskänsla när du äter
  • hungersugningar i magtrakten
  • känsla av uppkördhet
  • illamående och rapningar
  • halsbränna, som egentligen är ett eget tillstånd, men ibland kan vara ett delsymtom vid dyspepsi.

Dyspepsi leder sällan till komplikationer men symtomen kan likna dem vid magsår, en sjukdom som blir alltmer ovanlig.

Egenvård

Det viktigaste är att undvika sådant som du själv märker orsakar eller förvärrar besvären.

  • Undvik mat och dryck som du har märkt besvärar dig.
  • Ät allsidigt.
  • Ät på regelbundna tider.
  • Minska på eller sluta helt med rökning och alkohol.
  • Försök ta bort orsakerna till stress och spänning.
  • Undvik läkemedel som kan irritera magslemhinnan, oftast läkemedel som innehåller acetylsalicylsyra och läkemedel mot led- och muskelvärk.
  • Ofta hjälper det för stunden att äta något när man har problem eftersom magsyran då går åt till att bearbeta maten.
Att observera
Kaffe, sprit och tobak år gifter för magen och bör inte användas. Undvik dessutom att jäkta och stressa och ta inte på dig 
för mycket arbete och bekymmer. Sjukskrivning är ofta nödvändig för att kurera en dålig mage. En misskött mage kan leda 
till livshotande blödningar (blodkräkningar - svart tjärfärgad avföring) som kräver akut sjukhusvård. 
Långvarig psykoterapi kan behövas för att komma åt magbesvärens djupaste psykiska orsaker. Konventionell behandling 
med saltsyreneutraliserande medel eller kirurgi ger endast symtomlindring - inte bot.

Kommentarer

Här kan du skriva till Zandra:

Vad heter du:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0